14 juillet

14 juli 2017 - Poilly-lez-Gien, Frankrijk

Op 14 juli vieren de Fransen hun nationale feestdag en dat zullen we geweten hebben! We zouden vandaag naar Briare fietsen, langs de route 'Loire à velo', een gps hadden we dus niet nodig. Tenminste dat was het plan... 14 juli staat hier blijkbaar gelijk aan 'rommelmarkt' en 'vuurwerk' en dus ook aan 'straten afsluiten'.

Maar geen probleem, we vragen het gewoon aan 'Google man'. Mits een beetje omweg, zijn we uiteindelijk dus toch in Briare en zijn beroemde kanaalbrug geraakt. Zo'n kangaalbrug is wel iets heel speciaals. Het is geen brug over een kanaal, maar echt het kanaal zelf dat, als brug, over de Loire gaat. In het midden varen de boten en aan de zijkant kunnen voetgangers en fietsers de Loire oversteken.

Daarna ging de tocht verder langs enkele kleinere, pittoreske dorpjes.

Voor de terugweg had Google man echter andere plannen met ons. Hij had het blijkbaar gehad met die toeristische routes en had een geweldig mountainbike parcours voor ons in petto. Pfffff.... ik weet nu hoe ze een 'teckel-cocktail' maken: zet een hond in een mandje en dan schudden maar! Ik heb nog koppijn door met mijn kop tegen de mand te botsen... alsof het allemaal nog niet erg genoeg was, kwamen we onderweg, midden in een donker, eng bos, ook nog een man (type psychopaat volgens K) met 2 grote loslopende monsters tegen. (Nota van de redactie: de fantasie van zowel K als Julleke durft als eens een beetje op hol slagen, waardoor één en ander met een korreltje zout moet genomen worden).

Na veel hotsen en botsen en dankzij het richtingsgevoel van R (dat gelukkig iets minder avontuurlijk is dan dat van Google man) zijn we toch nog heel terug in Gien beland. Daar hadden ze de rommelmarkt opgeruimd en de straten vol tafeltjes gezet voor het avondfeest en konden we terug op krachten komen na een lekkere maaltijd.

Uiteindelijk stonden we Na 66km steendood maar tevreden terug aan onze dinky toy.

Om 23u begon het vuurwerk en daarmee is, hopelijk voor mij, 14 juillet 'over and out'.

Pootje,

Julleke