Verstopte bizons en honing

15 september 2018 - Aakirkeby, Denemarken

Het weer was vandaag een beetje minder, vanmorgen een bui en de rest van de dag bewolkt en fris. Maar niets dat ons kon tegenhouden om op de fiets te springen.

Steen had ons een mooie tour door Almindingen, het op twee na grootste bos van Denemarken getoond. Ze kweken er bizons, maar die hadden zich verstopt voor ons vandaag. Gelukkig,want na ons avontuur met de langhorens in Alkmaar, durven die Charels alles aan.

De  Ekkodalen kloof was de moeite en het middageten dat Steen voor hen gereserveerd had super lekker naar ‘t schijnt. (Ik heb niet mogen proeven...) Genlyds tarteletten, een grote schelp van bladerdeeg, gevuld met een soort vol-au-vent van kip met asperges. Lekker maar boordevol calorieën en koolhydraten... Hopelijk hebben de zware fietstochten van de voorbije dagen de schade wat kunnen beperken, anders zal ‘t nogal een gezaag zijn als ze thuis terug op de weegschaal gaat staan.

Toen de baasjes 20 jaar geleden in Denemarken waren, viel het hen op dat er zoveel vertrouwen onder de mensen was. Overal stonden houten kraampjes langs de weg met voedingswaren, recht van ‘t veld, en gewoon een potje erbij waar je het geld kon insteken. Nu zoveel jaren later, terwijl de verzuring in ons Belgenland alleen maar groter geworden is, staan die kraampjes er nog steeds. Wij zijn bij een imker gestopt voor een voorraadje honing. Ook weer niks voor hondjes zeggen ze... Pfff hopelijk komen we nog een worstenkraampje of zo tegen, want ook een Keizerlijke hoogheid wil wel eens wat anders hé.

Pootje,

Julleke