Gilly

14 september 2018 - Aakirkeby, Denemarken

Gisteren heb ik kennis gemaakt met Gilly, een mooi, lief, uit de kluiten gewassen labrador meisje. Het was liefde op ‘t eerste zicht, maar ik heb haar toch wel eerst even wat manieren moeten leren. Die griet wou wel met mij spelen, maar had niet door dat ik maar een klein manneke ben. Nadat ze mij bijna vermorzeld had met haar grote poten, heb ik haar effe duidelijk gemaakt dat een Keizerlijke hoogheid met  de nodige voorzichtigheid en respect dient behandeld te worden. Sinds ze dat weet, zijn wij beste maatjes. Eindelijk heb ik ook eens iemand om een babbeltje mee te slaan. Want babbelen, dat doen ze hier wel graag. Steen en Lizette, de eigenaren, zijn super vriendelijke mensen, maar we moeten alleen de ‘uit-knop’ nog zien te vinden.

Het fietsnetwerk op Bornholm is zeer goed en uitgebreid, maar wel even wennen. Mijn Charels zijn soms een beetje traag van begrip, maar ik denk dat hun euro ondertussen wel gevallen is en ze het systeem nu doorhebben.

We zijn helemaal naar boven gefietst naar Gudhjem en vandaar langs de kust terug naar beneden, via Svaneke, een gezellig vissersplaatsje, en Nexø naar Aakirkeby.

We hadden de afstand en vooral het reliëf wel wat onderschat. Het was bij momenten serieus klimmen en er werd serieus geblazen en gepuft. Maar ook de afdalingen waren navenant en mijn oortjes stonden regelmatig in ‘Flying Dumbo’ positie als we naar beneden zoefden. De batterijen (zowel die van de fiets als de interne) werden tot het laatste plat gereden. Maar het was een geslaagde rit, met heel veel weidse uitzichten en heel weinig mensen onderweg. Behalve in de kleine haventjes zijn we echt geen mens tegengekomen de hele dag. De omgeving en de natuur op dit eiland zijn zeer afwisselend, we hebben zowel door het bos, door de duinen,langs zandstranden als langs rotsige kusten gereden. Kortom een geslaagde dag!

Pootje,

Julleke